söndag, juli 26, 2009

Dryga människor


Jag irriterar mig på uppblåsta människor som tror att dom är bättre än andra. Inte bättre typ i bowling, utan bättre moraliskt sätt.

Kommentarer som

"Jag kör mitt eget race" (Som om inte alla gör det?).
*
*
"Jag, jag är inte den som skulle stanna i ett dåligt förhållande" (Hur vet du det, har du varit i ett lika destruktivt förhållande som personen du pratar om?).
*
*
"Det är väl bara att ...........(banta, sluta röka, lämna mannen, träna eller annat valfritt) (Om det var så bara, så skulle väl inte halva befolkningen kämpa med ett eller annat problem?).
*
*
"Äh, alla har vi väl lite damp då och då, det har väl inget med hur du är att göra" (Har det inte? Det är ju precis det det har. Man vill inte sluta leva och äta massor av mediciner bara för det är kul att ha en bokstavsdiagnos!).
*
*
"Miiina barn skulle aaldrig börja röka, det är jag säker på" (Hm, det är nog dom flesta föräldrar, hoppas du har rätt!).
*
*
"Ensambarn blir alltid dryga och bortskämda, skönt att jag har två, till exempel om en skulle dö, då har jag ju en kvar") (!) (Men om man inte har den stora lyckan att få fler än ett barn då? Eller om man inte klarar flera än ett, finns det inget man kan göra då än att acceptera det bortskämda lilla monstret?).
*
*
"Tänk att det ska gå bra, då gör det det, lilla gumman, klapp på huvudet" (Så om jag tänker att jag inte ska spy upp medicinerna, då gör jag inte det?).
*
*
"Anna (14 år) skulle aldrig ha sex, hon är alldeles för smart för det och inte alls intresserad av killar" (Ryktet på din dotters skola säger något helt annat, vakna upp nu, vad gjorde du i hennes ålder?)
*
*
"Sluta nu, du skyller ju allt på din diagnos (med ett skratt)" (Jag skyller inte, jag är glad över att jag äntligen hittat förklaringar till många av mina mer eller mindre konstiga egenskaper. Eftersom du säger att du är min vän trodde jag att du var intresserad).
*
*
"Allt man vill göra det kan man, ALLA i Sverige har samma förutsättningar" (Jo det kan man tro. En tjej i Rinkeby med ensamstående mamma och fem syskon har precis samma utgångsläge som Erik på Lidingö vars mamma är läkare och pappa är politiker med kontaktnät över hela Sverige. Jajamensan!).
*
*
Utan att ha varit i en annan människas skor kan du bara spekulera, bara tänka dig in i situationen, med varierande resultat. Men du vet inte.

För sjutton, var lite ödmjuk!

Du blir inte bättre för att du försöker klättra på dina medmänniskor, tvärtom faktiskt! Hjälp dom, och du hjälper dig själv!


Visst, ibland behöver man boosta sig själv lite och brer på för mycket, men vissa gör det igen och igen...

2 kommentarer:

Catrine sa...

Håller med dig till fullo!
Tyckare och förståsigpåare finns det gott om, överallt...
Kram!

monique81x sa...

Underbart! ÄNTLIGEN!!! =)